Sådan stopper du forbremsens hylen.

I denne guide kan du se hvordan du får forbremsen til at holde op med at hyle, på din Piaggio Ape 50.

Det er bremsestøvet på dine bremsebakker, som får forbremsen til at hyle, hvilket kan være noget belastende at høre på.
Jeg har derfor lavet denne guide, som viser dig hvordan du kan lede bremse støvet fæk fra bremsebakkerne, og derved slippe for larmen.

Det er ikke svært at fikse. Du skruer bare bremsetromlen af forhjulet, og sliber 3 riller i bremsebakkerne. Så skruer de bremsetromlen på igen og så hyler forbremsen ikke mere.
Se hvordan du gør det i denne guide.

Vi håber at du kan bruge guiden.

Her starter guiden.

Husk at læse guiden igennem, inden du starter.

 

donkraft Først skal vi have løftet hjulet fra jorden, så tag din donkraft. Den sidder som standart under førersædet i førerhuset.

Hvis du er i tvivl om hvordan man bruger donkraften eller hvor man må løfte Ape'n, så kan du se det i vores guide "Sådan bruger du donkraften"

Sørg for at du ikke har slået retlåsen til. Så du frit kan bevæge forhjulet fra side til side.
   
hjulkapsel-af Tag hjulkapselen af.
Dette gøres ved at trække den forsigtigt af. Den er ikke skruet fast.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-for-top
   
tag-kapsel-af

Tag den lille kapsel af, der sidder i midten af hjulet.
Kapslen er ikke skruet fast, så du kan tage den af med en papegøjetang.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-for-top

   
kapsel-er-taget-af

Her er kapslen taget af. Under kapslen sidder møtrikken der holder hjul og tromlen fast.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-for-top

   
20mm-topnogle Tag en 20mm topnøgle og skralle, og sat den på møtrikken i midten af hjulet.
   
skrue-mod-uret

Skrue nu mod uret. Møtrikken sidder godt fast, så du skal nok bruge lidt krafter. Møtrikken er nemlig bukket en lille smule ind på akslen, så den ikke kan skrue sig selv af.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-hojree-for

   
motrikken

Her ses møtrikken.
Som du måske kan ane, så er der en rille i toppen af selve akselen. Kanten af møtrikken er bukket ind i denne rille, så den ikke kan skrue sig selv af.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-for-top

   
tag-hjulet-af Du kan nu taget hjulet/tromlen af. Hvis det binde lidt, kan du banke på bagsiden af dækket, for at få det af.

Hvis det er helt umuligt at få af, er det fordi at bremsen er strammet for meget og skal løsnes lidt, eller hvis den "hænger" lidt i bremsen, dvs. at den hele tiden bremser lidt.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-for-top
   
losne-bremsen

Hvis du har behov for at løsne bremsen, gøres det ved at du tager en 7 og 10mm fastnøgle og sætter den lille 7mm fast nøgle på bremsekablet og den store 10mm på møtrikken i enden af kablet. Skrue nu mod uret til selve møtrikken ikke skubber til bremsearmen mere. Skub evt. lidt til bremsearmen med handerne, så du er sikker på at den ikke "hænger" dvs. at den ikke hele tiden bremser lidt.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-venstre-for

   
hjulets-bagside Her er hjulet/bremsetrommelen taget af og ses fra bagsiden. Den store runde del, er selve bremsetrommelen. Det er der bremsebakkerne presses ud på, når du bremser.
   
bremsebakker-pa

Her ser du bremsebakkerne på forhjulet.
Hvis dine bremsebakker se lige så irret ud som mine, er det på høje tid at du skifter bremsebakkerne og fjederen.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-for-top

   
bremsebakker Her ses nogle bremsebakker. De passer ikke til en Piaggio Ape 50, men du kan se rillerne som får din forbremse til at holde op med at hyle.
Jeg glemte at lave dem i min egne bremsebakker, så jeg måtte låne dette billed fra kgi.dk's hjemmesiden.

Du kan lave rillerne med en fil, vinkelsliber, sandpapir eller lign. Rillerne skal ikke være dybe, altså ikke helt igennem bremsebelagningen. Bare så meget at bremsestøvet kan glide ned i rillerne i stedet for at sætte sig på belægningen og får bremsen til at hyle.

Du behøver ikke nødvendig vis at tage bremsebakkerne af når du skal lave rillerne.

Hvis du bruger sandpapir, skal du bare folde sandpapiret, til en stang og bruge det som en slags fil og wupti, så er rillerne lavet ;-)
   
fedt-pa-akselen

Så er det tid til at sætte forhjulet på igen. Men inden da, skal du lige smøre lidt fedt på akselen. Jeg gav akselen lidt rigeligt fedt, men du behøver ikke at give den så meget.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-hojree-for

   
tag-hjulet-af

Sæt nu hjulet på igen.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-for-top

   
ny-og-gl-motrik Her se du en ny og gammel møtrik.

Skrue så vidt muligt en ny møtrik på. Hvis møtrikken har været skruet af og på flere gange, bliver gevindet slidt og sidder derfor ikke så godt fast mere.
   
motrikken

Tjek at der er godt med kugleleje fedt på kuglelejet, inden du skruer møtrikken fast igen.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-for-top

   
gammel-hak Her ses hakket der var lavet i den gamle møtrik. Hakket skal nemlig ikke være stort, men bare en lille kant, så går ind og fanger rillen i akselen.
Hakket laves først, når måtrikken er skruet helt fast.
   
skrue-med-uret

Sæt nu møtrikken løst på med fingrene og tag din 20mm topnøgle og skrue møtrikken fast.
Dette gøres ved at du skruer med uret. Stram møtrikken til du er sikker på at den sidder fast, men brug ikke vildt mange krafter, for så skruer du den over gevind og så kan møtrikken ikke bruges mere.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-hojree-for

   
lav-hak-her

Når du har skruet møtrikken fast, så er det tid til at lave det lille hak i møtrikken. Lav hakket hvor pilen viser. Du kan lave hakken med en majsel, eller en stor skrue trækker (Skruetrækkeren har ikke godt af det).
Sæt majslet eller skruetrækkeren på kanten af møtrikken i en skrå vinkel, hvor majsel eller skruetrækker "peger" ned af. Slå så på majsel eller skruetrækkeren en gange. Det skulle være nok til at der kommer et lille hak i møtrikken. Møtrikkens kant vil nu bue en lille smule ind i rillen på akselen, så møtrikken ikke kan skrue sig selv af, mens du køre.

På billedet er hakket ikke lavet endnu.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-hojree-for

   
kapsel-er-taget-af

Sæt nu navkapslen�på igen. Dette gøres ved at du forsigtigt banker den på plads med en gummihammer, eller en almindelig hammer.

På billedet, holdes kapslen fast med en papegøjetang, dette er ikke nødvendigt. Brug fingrene�og bank den på plads. Billedet er genbrugt fra starten af guiden.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-hojree-for

   
intro-justering-af-forbremsen

Nu skal du have justeret forbremsen.
Det kan du se hvordan man gør i guiden "Sådan justere man forbremsen".

Husk at du skal efter justere forbremsen, når den har været brugt.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-venstre-for

   
hjulkapsel-af

Sæt hjulkapslen på igen, sænk "tukken" og sæt donkraften på plads.

Tillykke, Din forbremse skulle ikke hyle mere.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-top-for-top


Vi håber at denne guide har givet dig mod på selv at stoppe hylen fra din forbremse på din Ape 50.

Venlig hilsen
Ape50.dk

Joomla! fejlsøgningskonsol

Session

Profilinformation

Hukommelsesforbrug

Database forespørgsler